Iklan Nuffnang

Iklan

Revenue Hits

4 Jun 2017

Ikan Siakap Stim Yang Mudah Dan Sedap






Saya nak sambung petikan dari kuliah zohor oleh Ustaz Dr Mohd Azmi Mat Sah. Disebutkan Nabi mengamin doa malaikat Jibril sebanyak 3 kali. Sebenarnya perkara ini telah banyak kali ditulis dan tapi berapa ramai antara kita yang mengamalkannya. Jadi saya akan tulis di sini berdasarkan kupasan Ustaz. Amin yang pertama ialah celaka orang yang mendapat Ramadhan tapi dosa tak diampun. Antara 1 Ramadhan dengan 1 Ramadhan yang lain, Allah akan ampunkan dosa kita. Risau kot mati tak sempat memasuki bulan Ramadhan. Bila masuk sahaja waktu Maghrib, kena syukur sangat sangat kerana aku dah masuk bulan Ramadhan. Allah nak bagi keampunan dalam Ramadhan pada kita dengan setiap hari dicurahkan rahmat. 11 bulan kita tak pernah tunggu azan Maghrib tapi bulan Ramadhan, kita akan tunggu azan Maghrib. Ramadhan mendidik kita menjadi orang bertaqwa. Ramadhan akan tentukan kekuatan kita untuk 11 bulan akan datang. Ada orang sanggup berhutang untuk tempoh berpuluh tahun, seolah confirm yang dia akan hidup hingga hutang habis dibayar. Dengan Ramadhan, bila kita rajin bersedekah, Allah akan selesaikan masalah hutang. Allah akan tunjuk cara untuk menyelesai hutang. Lagi satu ustaz pesan supaya kita mengamalkan doa dalam Al Quran yang Allah ajar. Doa sendiri boleh tapi ambil didalam Al Quran. Juga amalkan doa yang diajar oleh Rasulullah kepada sahabat. Bulan Ramadhan perbanyakkan membaca doa "Allahumma Inni Asluka Ridha Kawal Jannah Wana ‘uuzubikamin sakhotikawannar". Keluarkan suara dalam berdoa akan dapat pahala sedekah. Dengan Allah, kita minta direct jer tapi ayat dan cara berdoa kenalah betul. Minta yang besar besar kerana Allah Maha Kaya. Mohon dengan Allah supaya ampunkan dosa kita. Amin Rasulullah yang kedua ialah celaka orang ada ibu masih hidup tapi tak dapat syurga kerana tidak berbakti kepada kedua ibubapa. Ada dua jalan ke syurga. Iaitu jalan ibu dan jalan ayah. Redha Allah bergantung pada redha ibubapa. Redha suami akan dapat redha Allah. Anak anak taat pada ibubapa, syurga lah balasannya. Ibubapa adalah bonus untuk anak anak masuk syurga. Mencari redha, apa yang dikatakan redha? Redha adalah bermaksud make them happy. Apa apa yang mereka suka. Amin yang ketiga ialah celaka bila sebut nama aku, tapi tidak berselawat kepada ku. Selawat akan menjadikan kita seorang yang hebat dunia dan akhirat. Jadi jangan lupa berselawat ketika solat terawih. 

Bulan Ramadhan ni, saya lebih suka berbuka dengan suatu yang lebih simple seperti kuah kicap, kuah seperti sayur air atau masak lemak yang simple. Tidak terlalu berempah. Telah bertahun tahun saya tidak berbuka puasa secara buffet di luar, apalagi di hotel hotel. Kalau berbuka puasa di luar pun, hanya kawasan berdekatan dengan rumah supaya saya masih boleh ke surau selepas berbuka. Itu pun sebab saya mahu mengembirakan suami dan anak anak sahaja. Jika tidak saya suka berbuka puasa di surau sahaja bersama sama rakan jemaah. Saya rasa membazir makan di buffet, makanan banyak yang nampak sedap tapi sebenarnya tidak mampu pun untuk kita nikmati keenakannya. Ia nya terjadi sebab terlalu banyak makanan yang dimakan dalam masa yang sama. Bila menyebut masakan stim yang pasti terbayang adalah ikan siakap. Boleh juga guna ikan lain seperti kerapu, bawal tapi ikan siakap paling sinonim dengan masakan stim. Yang paling paling utama ialah mendapatkan ikan yang segar supaya terasa kemanisannya. Masakan stim tidak hanyir. 

Jom layan resepi yang digunakan hari ini...




Ikan Siakap Stim

Bahan bahan:
1 ekor ikan Siakap - kelar
Daun ketumbar - tabur
1 biji imau nipis - hiris hiasan

Bahan Kuah:
1/2 biji bawang besar -hiris
3 ulas bawang putih - hiris
2-3 tangkai cili padi - hiris
3 helai daun limau purut - carik
1 biji limau nipis - ambil jus
1-2 batang serai - potong serong
1 inci halia - hiris
1 sudu besar sos ikan
1/2 sudu besar sos tiram
1/2 sudu besar kicap
Garam 
Gula

Cara cara:
Masukkan sedikit dari bawang, halia dan serai untuk disumbat ke dalam perut ikan dan kukus selama 15-20 minit atau sehingga ikan masak. 

Tuang bahan bahan kuah ke atas ikan dan kukus beberapa minit lagi. 

Angkat dan taburkan daun ketumbar dan hias dengan hirisan limau nipis. 






3 ulasan:

  1. Sangat gemar resipi dari azies kitchen. Tak pernah mengecewakan. Nak try resipi ni untuk berbuka nanti. Terima kasih kerana berkongsi resipi. 😊

    BalasPadam
  2. JazakaAllahu Khairan...dapat idea nak masak apa petang ni. Tq ;)

    BalasPadam
  3. Klu tak letak sos ikan takpa kaa ?

    BalasPadam

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.